Pop-up er et fenomen som de siste årene, bokstavelig talt har poppet opp innen restaurant – butikk og galleribransjen. Storbritannia leder an trenden. Nevlunghavn ligger like bak. Neste ut er Isabel Blanco.
Bjørn A. Moi er mannen som her er trollet i esken, men lar andre kunstnere poppe opp. For 3 gang denne sesongen åpner den gamle rekefabrikken dørene i Pop-up-fenomenets favør. Nå er det bildekunstner Isabel Blancos tur. I Kristiansand har hun dekorert et helt hotell, men dette er første gang hun arrangerer pop-up. Bare en eneste gang har hun opplevd noe lignende. Da om publikum hos Ari Behn, Tor Rafael Raal, Per Heimly og Mikae Persbrandt
– Det fungerte fint, sier Blanco, – Det var spennende og bombastisk.
Liten tid, men mange farger
For å innfri kjøperens ønske om å ta med seg varen, betale og bære verket med seg hjem, satser Bianco på trykk. – En blanding av originaler og trykke kunne kanskje vært et ideal, filosoferer hun, men har bare 4 små vegger å boltre seg på. Lokalet er lite, det er lavt under taket.
– Lokalene passer til formålet mener Bjørn A. Moi.
– Det må gjerne være ekstremt og intenst.
Intenst er også et ord Isabelle Blanco benytter når hun nå planlegger utstillingen som kun holder åpent i tre usle timer. Nå synes hun kunden bør benytte sjansen. For nå er det nå. Kunstneren er fra Bergen og uttalelsen får en egen svung med skarrende r-er;
–Tidsaspektet gir kanskje kjøperne et spark i ræven!
Tekst; Marte Østmoe