Når vi ikke kan reise ut i verden, kommer verden til oss.
Afrikansk kunst inntar nå Rekefabrikken i Nevlunghavn.
Tekst; Marte Østmoe
Lenge har Rekefabrikken i Nevlunghavn ligget der som en fristende liten smørbukkaramell.
Bygningen er opprinnelig fra 1933 og var, på sine glansdager, arbeidsted for 20 personer.
På 80-tallet ble sild byttet ut med kunst.
Lenge var det slik at hvis du tok bryggeslengen, var det helt obligatorisk å også legge ei sløyfe innom galleriet her.
Dessverre har huset ligget der tom og skuffa i fem, seks år uten galleri.
Endelig, lørdag 20.juni åpnes dørene igjen. Galleriet er åpent onsdager, torsdager, fredager og lørdager kl 11 – 17
Første i Norge
På trappa og med en velkomstdrink i handa står Kristin Hjellegjerde. Rekefabrikken blir hennes fjerde galleri i verdensklasse.
Fra før drifter hun to gallerier i London, et i Berlin.
At Kristin Hjellegjerde Gallery satser internasjonalt er det ingen tvil om.
Den første kunstneren som får æren av å pryde veggene på Rekefabrikken i Nevlunghavn i sommer, fra 20. juni – 1. august 2020 er Wendimagegn Belete fra Etiopia.
Dermed, når vi går bryggeslengen, kan vi på nytt ta ei ekstra sløyfe ut til galleriet.
For når vi ikke kan reise ut i verden, kommer verden til oss, ja til selveste Rekefabrikken!
Tidligere saker fra Gamle Rekefabrikken:
Popper opp på den gamle rekefabrikken
Øyeblikkets eksklusivitet
Pressemeldingen fra Kristin Hjellegjerde Gallery
MOMENT 2.0
Wendimagegn Belete
Kristin Hjellegjerde Gallery åpner sitt fjerde galleri, denne gangen på Rekefabrikken i Nevlunghavn. Separatutstillingen av den etiopiske kunstneren Wendimagegn Belete ‘Moment 2.0’ markerer oppstarten på Kristin Hjellegjerde Gallerys norgessatsing.
‘Moment 2.0’ er en fortsettelse av Beletes siste London-utstilling, og vil presentere en ny serie av strukturelle collage-malerier. Maleriene vever sammen arkivmateriale og personlige minner for å skape rike og komplekse visuelle landskap, som illustrerer fortidens interaksjoner med nåtiden.
Kristin Hjellegjerde Gallery legger et dynamisk program med utstillinger i tre eksisterende gallerier, og det nye norske galleriet skal arrangere en årlig utstilling hver sommer. Planen er å bringe moderne verdenskunst til den tidligere rekefabrikken i den hyggelige havnebyen Nevlunghavn så publikum kan nyte kunst i verdensklasse i en uvanlig og historisk setting.
Selve stedet er ikke et konvensjonelt kunstlokale. Det ble aldri planlagt som et galleri, men gjennom kunst blir det transformert, kommenterer Belete.
Beletes praksis gir nytt liv til materialer som avisartikler, arkivbrev, innspilte samtaler og tradisjonelle etiopiske seremonielle plagg. Fragmenter av disse materialene blir satt sammen i livlige collager som refererer til hans egen etiopiske arv og minner, så vel som kollektive opplevelser og historiske hendelser, spesielt Italias forsøk på å kolonisere Etiopia. I likhet med galleriets omgjøring av et tradisjonelt industrilokale, gjenoppretter Beletes kunst historiske fortellinger i samtiden som et middel til både å gjenvinne fortiden og å forstå hvordan identiteter utformer seg.
Belete sine verk
Sett sammen utstråler verkene en flyt gjennom farger, bilder og penselstrøk som overskrider lerretets grenser; ofte klipper kunstneren seksjoner fra det ene maleriet, legger det til et annet og skaper et ytterligere lag av intertekstualitet og visuelle sammenstøt. Denne metoden er en essensiell del av Beletes prosess, og en psykologisk utforskning av tid og minne. De halvskapte formene, de abstrakte mønstrene og linjene formidler en følelse av kreativ spontanitet og presserende karakter, mens den særegne fargepaletten gjenspeiler intensiteten og energien i etiopisk kultur.
Effekten disse verkene har på tilskueren er umiddelbart slående på et estetisk nivå, men ved nærmere observasjon avsløres de subtile lagene som bidrar til arbeidet som helhet. På denne måten oppfordrer Belete oss til å betrakte både vår kulturelle og personlige identitet som en ansamling av tidligere erfaringer, hendelser og beslutninger som fortsetter å gjennomsyre og definere nåtiden.
Åpningen av Kristin Hjellegjerde Gallery i Norge markerer ikke bare en utvidelse av galleriets internasjonale tilstedeværelse, men er også med på å påvirke kunstverdenens fremtid og med det kunstens tendens til å fremme endring.
«Det er fantastisk å få en mulighet til å presentere kunst i hjemlandet» sier Kristin Hjellegjerde, «og spesielt i en tid hvor det er vanskelig å kunne reise og få nye erfaringer håper jeg at kunstbesøk ved kysten kommer til å bringe inspirasjon og tilfredshet.»
Wendimagegn Belete
Wendimagegn Belete (Født 1986, Etiopia) bor og jobber mellom Etiopia og Norge. Han fullførte en BFA på AAU Alle School of Fine Art and Design, ET (2009-2012). Deretter fortsatte han studiene med en MA i Samtidskunst, Tromsø Akademi for Samtidskunst og Kreativ Skriving (2016-2017). Beletes arbeider er sterkt informert av etiopisk historie og identitet, og inneholder et leksikonisk spekter av informasjon hentet fra arkivfoto, tekster, historie og videoer, samt kunstnerens egne opplevelser og visuelle dokumentasjon. Beletes arbeider er inkludert i åpningsutstillingen til det Norske Nasjonalmusset (2021) og skal også vœre del av en utstilling på det Etiopiske Nasjonal Museet i Addis Ababa samme år.
Kristin Hjellegjerde Gallery
Kristin Hjellegjerde Gallery ble opprettet i 2012 og fikk raskt annerkjennelse som et internasjonalt galleri dedikert til å stille ut innovative, internasjonale kunstnere, både unge og etablerte, med sterke teoretiske og estetiske grunnlag. Galleriet, som er kjent for sin multikulturelle kuratoriske tilnærming, har de siste årene fremmet nœre samarbeidsrelasjoner med museer og kuratorer over hele verden, og opprettholder en dyp hengivenhet til sine kunstnerne. Kristin Hjellegjerde er kuratoren bak ‘Kubatana’, en museumsutstilling med fokus på afrikanske kunstnere på Vestfossen Kunstlaboratorium i 2019. Kristin Hjellegjerde Gallery strekker seg over fire gallerier; London, Wandsworth (2012), Berlin, Mitte (2018), London, London Bridge (2019), og nå Nevlunghavn, Norge (2020).